Kvinnebunaden fra Jæren, Karen, er skapt av Halldis Hognestad i 1982, og er en fri komposisjon uten rot i lokal draktskikk. Den har seinere fått en mannlig makker i form av bunaden Knud.
Jærbunadens mor Halldis Hognestad gir seg etter å ha drevet Alveland i 24 år. Christine Skrettingland blir ny eier i 2017 av bunadsbutikken Alveland på Bryne.
Jærdrakta er en bunad av ny tid i forhold til den Norske drakt / bunadtradisjonen. Den er bygd opp av jærsk natur, husflid, kultur og lynne. Etter en del års leting og utforming var kvinnebunaden ferdig utarbeidet i 1982. Siden kom jentebunad i to størrelser.
Vi leverer alt komplett brodert og montert. Vi gjennomfører prosessen fra start til slutt her i huset, lokalt hos oss. Vi trykker / påtegner, pakker, broderer og monterer selv. Vi selger også materialpakker om man vil sy / brodere selv.
Damebunaden `Karen` (leveres i 5 forskjellige farger) std. Grønn, grå, sjøblå, svart og sterk blå. Alle fargene symboliserer jærlandskapet. Grønn for markene, grå for steinene, sjøblå for havet, svart for jorda og sterk blå for himmelen.
Motivene som er brukte har over en lengre epoke utkrystalisert seg som jærske og presenterer seg med dette på en bunad på egne premisser. Jærlandskap – sjø/bølger der båter og laterneblink smyg seg inn. Jærens palme -rognebærtreet – har fått en fremtredende posisjon. Jærperler, eller å-perler, som fra gammel tid var «dronningens særret» glimter til innimellom. Stjerner/lys: I desse hjemmene bor folket-. Vinden snor seg om om tra, og øvst i borda kveldsskyer fra vesthimmelen: Det stig av hav et alveland-, som diktaren Arne Garborg poetisk uttrykkjer det; eller og mot aust, den mer standhaftige fjellheimen.
Lenger oppover på stakken kjem fuglenetil som markering av det rike fuglelivet. Jonsokblomen (solblomen), velskapt og velkjend medisin plante som vaks i mengder på det eldre Jæren. Jærdiktaren Theodor Dahl skriv i ei stemningsskildring: Jonsokblomen lyste som små soler–. Stjerner frå eni open himmel, og så har lyngen og innteke sine plasser. Motiva kjem att på beltet og det broderte livet.
Fasongen er enkel, kjoleliknade, etter tidligare forbilde herfra. Lite hue etter eldre modell (eller hårband) hører til. Gylden skjorte i natursilke, et ikke stoff blandt dei tiligare svarte finkjolane – bestaklæna, som kom sjøvegen til Stavanger og breidde seg ut over Jæren. Skjorta er kanta med nuppereller og har enkelt broderi. Selve bunaden er er i grønt bunadsstoff og fargen er en vesentlig bakgrunn for denne noko myke heilskapen.